5 manieren waarop groene koffiebonen je gezondheid ten goede kunnen komen

Koffiebonen
Bijgewerkt op 22 jun 2022

Groene koffiebonen zijn een krachtig afslanksupplement en zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Chlorogeenzuur dat wordt aangetroffen in groene koffiebonen is anti-obesitas, anti-diabetisch, ontstekingsremmend en anticarcinogeen. Deze verbinding helpt je je beter te concentreren, verbetert je humeur en houdt de bloeddruk onder controle. Dit artikel bespreekt de voordelen van groene koffiebonen, ze kunnen namelijk je gezondheid ten goede komen! Je zult dan wel accessoires nodig hebben om groene koffie te kunnen maken, vergelijk je inboedelverzekering op de site van Pricewise nadat je deze benodigdheden hebt gekocht.

Regel de bloeddruk

Inname van GCE bij hypertensieve ratten toonde een verlaging van hun bloeddrukniveaus. Soortgelijke resultaten werden ook bij mensen waargenomen – waar de bloeddrukniveaus bij de menselijke deelnemers daalden tijdens de innameperiode van GCE. Chlorogeenzuur remt de vorming van actief cortisol, een hormoon waarvan bekend is dat het de bloeddruk verhoogt. Consumptie van groene koffie verbetert ook de arteriële elasticiteit, waardoor de bloeddruk daalt.

Kan je helpen bij het afvallen

Studies tonen aan dat extract van groene koffiebonen (GCBE) obesitas kan helpen bestrijden door de ophoping van lichaamsvet te verminderen. Bij zwaarlijvige muizen die een vetrijk dieet kregen, had het groene koffieboonextract de lichaamsgewichtstoename aanzienlijk verminderd. Een andere studie noemde de mogelijkheid om GCE als supplement voor gewichtsverlies te gebruiken veelbelovend. Hoewel er meer onderzoek nodig is om GCE te bestempelen als een krachtig hulpmiddel voor gewichtsverlies, is dit een bemoedigende stap.

Kan je focus en stemming helpen verbeteren

Groene koffiebonen bevatten wel wat cafeïne. Bronnen suggereren dat cafeïne in het algemeen de geestelijke gezondheid kan verbeteren door stemming, aandacht, geheugen en alertheid te stimuleren. We hebben geen onderzoek waaruit blijkt dat de cafeïne in groene koffiebonen vergelijkbare effecten kan hebben, aangezien het gehalte relatief laag is in vergelijking met gewone koffie. Ook kunnen bepaalde personen anders reageren op cafeïne. Als je eerder problemen hebt gehad met cafeïne, raadpleeg dan je arts voordat je groene koffiebonen gebruikt. Er is één onderzoek dat aantoont dat extract van groene koffiebonen neuroprotectieve effecten kan hebben op patiënten met de ziekte van Alzheimer, hier is echter meer onderzoek nodig.

Kan diabetesbehandeling helpen

Het chlorogeenzuur in groene koffiebonen bleek de bloedsuikerspiegel te beïnvloeden. In het onderzoek zagen deelnemers die een hoge dosis GCE (400 mg) kregen de grootste daling van de bloedglucosespiegels. Dagelijkse inname van drie tot vier kopjes cafeïnevrije koffie met een hoog chlorogeenzuurgehalte bleek het risico op diabetes type 2 met 30% te verminderen. Chlorogeenzuur stimuleert ook de insulinesecretie en is vaak beschreven als een potentieel middel tegen diabetes.

Bied voordelen tegen veroudering

Groene koffiebonen zitten boordevol antioxidanten en bieden uitstekende anti-aging effecten. Het chlorogeenzuur in de zaden bleek de huideigenschappen en de microcirculatiefunctie bij mensen te verbeteren. Inname van de bonen verminderde de droogheid van de huid en transepidermaal vochtverlies en verbeterde de pH-waarde van het huidoppervlak. Het consumeren van chlorogeenzuur gedurende acht weken verbeterde ook de hydratatie van de huid.

Dit zijn de belangrijkste voordelen van groene koffiebonen. Er zijn nog een paar andere voordelen, hoewel ze onvoldoende medische ondersteuning hebben.

Waar wil je over lezen?

Koffiebonen