Hoeveel kopjes koffie per dag is gezond?

Koffie tips
Bijgewerkt op 12 sep 2022

Is koffie nou gezond of juist ongezond? Het antwoord op deze vraag is: koffie kan gezond zijn als je niet te veel kopjes per dag drinkt. Doe je dat wel, dan kan koffie juist weer ongezond zijn. De grens tussen gezond en ongezond verschilt per persoon, maar globaal kun je stellen dat gezonde mensen best vijf of zes kopjes koffie per dag kunnen drinken.

Wat maakt koffie gezond?

Koffie is niet gezond vanwege de cafeïne die erin zit. Die zorgt tijdelijk voor extra energie, alertheid en concentratievermogen, maar dat kun je moeilijk gezond noemen. Het gezonde bestanddeel van koffie zijn de antioxidanten die erin zitten. Die zorgen voor een kleinere kans op hart- en vaatziektes, diabetes, beroertes en andere (chronische) ziektes. Het beste is in dit verband wel om gefilterde koffie uit een filter koffieapparaat te drinken. Ongefilterde koffie bevat cafestol, dat cholesterol-verhogend werkt en dus de kans op hart- en vaatziektes weer vergroot.

En cafeïne dan?

In kleine hoeveelheden zorgt cafeïne dus tijdelijk voor extra energie, alertheid en concentratievermogen. Het werkt best snel. Je merkt de effecten al na een half uur. Te veel cafeïne is niet goed voor je. Je kunt er rusteloos en zelfs angstig van worden en slaapproblemen of hoofdpijn krijgen. Maar wat is te veel? Het voedingscentrum adviseert voor verschillende bevolkingsgroepen de volgende maximum hoeveelheden cafeïne:

  • Gezonde volwassenen: 400 milligram
  • Kinderen tot 13 jaar: 0 milligram
  • Kinderen van 13 tot 18 jaar: 80 milligram
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven: 200 milligram

Bij deze aantallen heeft cafeïne geen schadelijke gevolgen. Overigens krijgen mannen in Nederland gemiddeld 600 milligram cafeïne binnen en vrouwen 500 milligram. Bij vrijwel niemand leveren die hoeveelheden klachten op.

Vertaling naar kopjes koffie

Cafeïne zit niet alleen in koffie, maar ook in thee, cola, energiedrankjes en chocolade. Per eenheid kun je de volgende waarden aanhouden:

  • Kopje filterkoffie (125 ml): 56 milligram
  • Kopje espresso (50 ml): 67 milligram
  • Kopje zwarte thee (125 ml): 28 milligram
  • Kopje groene thee (125 ml): 19 milligram
  • Cola (glas 200 ml): 22 milligram
  • Energydrink (blikje 250 ml): 80 milligram
  • Chocolademelk (beker 180 ml): 8 milligram
  • Chocolademelk op basis van poeder (beker 180 ml): 30 milligram
  • Pure chocolade (2 blokjes): 7 milligram
  • Melkchocolade (2 blokjes): 2 milligram

Uit deze cijfers van het Voedingscentrum kun je concluderen dat de volgende hoeveelheden verantwoord zijn:

  • Gezonde volwassenen: vijf tot zes kopjes
  • Kinderen tot 13 jaar: 0 kopjes
  • Kinderen van 13 tot 18 jaar: één kopje
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven: twee tot drie kopjes

Dit zijn natuurlijk gemiddelden. Het kan zijn dat je zelf meer cafeïne aankunt, of minder. Let gewoon goed op de signalen die je lichaam afgeeft. Wil je minder cafeïne binnenkrijgen, maar toch genieten van een aantal kopjes koffie per dag, dan is cafeïnevrije koffie wellicht een alternatief. Daar zit per kopje maar 2 tot 4 milligram cafeïne in.

Waar wil je over lezen?

Koffie tips