Koffie na het eten, zou ik dat nu wel doen?

Koffie tips
Bijgewerkt op 12 sep 2022

Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ik krijg na het avondeten altijd een enorme dip. Het enige waar ik dan aan kan denken is: koffie! Een kop zwarte koffie helpt me weer op gang, zodat ik niet de rest van de avond met de luiken dicht op de bank vertoef. Maar doe ik daar wel verstandig aan?

Waarom drinken we koffie na het eten?

Er zijn drie redenen waarom we na het eten de koffiemachine aanzetten en een kopje koffie drinken. Er is het sociale aspect: koffie als afsluiting van het diner. Vroeger het teken dat je een sigaartje kon opsteken of een borrel kon pakken. Daarnaast vormt de bittere smaak van koffie een passende tegenhanger bij het vaak zoete nagerecht. Hierdoor wordt de smaak in je mond geneutraliseerd. Maar wij gaan het hebben over de derde reden: het voorkomen van de dip na het eten.

Dip na het eten

Dat je een dip krijgt na het nuttigen van een maaltijd is logisch. Je lichaam heeft dan net een gigantische opdracht binnengesleept: je eten moet verteerd worden. Dat is een enorme klus, waarvoor zoveel mogelijk andere activiteiten moeten wijken. Je zenuwstelsel maakt je wijs dat je moe bent, dat je het beste lekker lui kunt gaan banken. Bij een extra grote klus, bijvoorbeeld als je veel gegeten hebt, of erg vet, zegt je lichaam: doe maar even een dutje. Maar jij wilt naar het journaal kijken, of je favoriete serie volgen. Dan biedt een kop koffie uitkomst.

Soepele spijsvertering

Het nuttigen van koffiebonen zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel minder stijgt na het eten. Als je tenminste zwarte koffie of espresso drinkt. Koffie met melk en suiker heeft eerder het tegenovergestelde effect. Ook helpt koffie bij de vertering van vetten en zorgt het ervoor dat je spijsvertering soepeler verloopt. Het is dus helemaal niet zo gek om een kopje koffie te drinken als je na het eten nog van plan bent om iets te doen. toch is er ook een ‘maar’ aan dit verhaal.

Ga niet te laat aan de koffie

Van de cafeïne in je koffie krijg je een flinke boost. Het verschilt van persoon tot persoon, maar die cafeïne werkt best een tijdje door. Bij sommige mensen duurt het wel zeven uur tot het effect verdwenen is. Voor die mensen is het niet handig om na het avondeten nog koffie te drinken. Als ze op tijd willen slapen, tenminste. Anderen verwerken cafeïne een stuk sneller, soms zelfs in een uur of drie. Voor hen vormt een kopje koffie na het eten geen enkel probleem. Gelukkig val ik in die laatste categorie.

Waar wil je over lezen?

Koffie tips