Stoppen met koffie: hoe pak je dit aan?

Koffiebonen
Bijgewerkt op 03 mei 2022

Je kunt meerdere redenen hebben waardoor je tot het besluit bent gekomen om te stoppen met koffie. Bijvoorbeeld een verhoogde bloeddruk, problemen met de stoelgang of hoge cholesterol waarden. Wie jarenlang de gewoonte heeft om s’ morgens de dag te beginnen met koffie, zal moeite hebben dit opeens op te geven. Gelukkig maken de onderstaande tips het stoppen met koffie een stukje eenvoudiger.

Er is veel discussie of koffie nu gezond is of niet. Om eerlijk te zijn, weten wij het antwoord ook niet. Wel zitten er veel antioxidanten in arabica koffie die goed voor je zijn om radicalen te bestrijden. Wil je op een gezonde wijze af en toe van een kop koffie genieten? Dan kies je dus voor arabica koffiebonen

  1. Begin met verminderen

Stoppen met koffie kan vervelende bijwerkingen geven zoals bijvoorbeeld hoofdpijn. In één keer stoppen met cafeïne is dus geen goed idee. Een betere plan van aanpak is wanneer je stapsgewijs jouw koffieconsumptie naar beneden brengt. Stel je bent gewend om 8 kopjes koffie per dag te drinken dan begin je eerst eens met 6 kopjes koffie en bouw je dit per twee weken terug naar het gewenste aantal kopjes koffie.

  1. Stap over op decafe

Cafeïnevrije koffiebonen zijn een goede manier om toch van een kopje koffie te genieten zonder te veel cafeïne binnen te krijgen. Er zitten namelijk nog kleine hoeveelheden cafeïne in decaf bonen. Dit is echter zo weinig dat je hier nauwelijks iets van merkt. Pas wel op dat je voor de juiste decafe bonen kiest.

Er zijn namelijk twee manieren om cafeïne te verwijderen. De kritische koolzuur-methode is de beste methode. Hiermee worden de groene bonen geweekt. Koffiebonen die met de DCM-methode (een extractiemiddel) zijn ontdaan van cafeïne kun je beter vermijden. Het chemische extractiemiddel kan namelijk voor hoofdpijn zorgen. 

  1. Sta open voor nieuwe dingen

We snappen het. Als je gewend bent om jarenlang koffie te drinken dan is het best lastig om op iets nieuws over te stappen. Maar vaak als je het dan doet, kom je erachter dat het eigenlijk best wel meevalt. Wij mensen zijn gewoontedieren. Niets mis mee, maar dit maakt het wel lastiger om je kopje koffie in de morgen op te geven. Maar probeer het eens: een kopje thee zonder cafeïne of een kopje warme melk. Geef het een kans.

  1. Vervang het koffie drinken voor een “nieuwe gewoonte”

Bij de gewoonte gaat het vaak om de gewoonte. Onze hersenen doen dingen graag op de automatische piloot: zodra je uit bed stapt neem je een kopje koffie en zodra het buiten donker wordt denk je aan het avondmaal. Dit maakt het voor rokers ook zo lastig hun sigaret op te geven in combinatie met een alcoholische versnapering. 

Het begint allemaal met de eerste gedachte die de behoefte kenbaar maakt. Maar hier kun je natuurlijk ook op een andere manier gehoor aan geven. Door bijvoorbeeld kauwgom te nemen of een dropje te nemen (ik zeg maar wat). Vervolgens zou de gedachtegang over dat kopje koffie moeten stoppen, omdat de de gewoonte al ingevuld hebt. 

  1. Focus je op een nieuwe gezonde gewoonte

Wanneer je goed in je vel zit, is het makkelijker om ergens nee tegen te zeggen. Doe dingen waar je blij van wordt en breng meer structuur in de dag. Hiermee kom je in een positief spiraal terecht wat het makkelijker maakt om jouw slechte gewoontes op te geven.

Waar wil je over lezen?

Koffiebonen